Hidup adalah Apa yang Kamu Jalani Hari Ini

Kemarin adalah Pelajaran dan Esok Adalah Sebuah Harapan.

Categories

Antara benci dan Rindu


HIDUP   tidak   selalunya   indah,   langit   tidak   selalunya   cerah.   Begitulah

perumpamaan  yang boleh aku tujukan untuk diriku. Kadang-kadang terlintas di hati, apakah

salah dan dosaku sehingga aku diuji begini? Terpaksa melalui hari-hari yang mendatang penuh

dengan penipuan dan kelukaan. Sungguh tidak kusangka, badai yang suatu ketika dahulu pernah

bertandang dalam hidupku, kini kembali menyapa. Entah apalah silapku sehingga begini diriku

diuji.

Terbayang di ruang ingatanku, wajah lelaki yang sudah lama ingin kulupakan. Semenjak

keluarga lelaki itu datang merisikku tujuh tahun lepas, percaturan hidupku berubah. Semuanya

ibu dan abah yang tentukan. Aku langsung tidak diberi ruang untuk membuat pilihan. Kadang-

kadang  aku  rasakan  diriku  ini  tidak  layak  untuk  membuat  keputusan  sendiri.  Walaupun  ia

sebenarnya berkaitan dengan hidup dan masa depanku. Sedangkan pada waktu itu usiaku sudah

menjangkau dua puluh tiga tahun. Rasa kecewa dan jauh hati hanya kusimpan kemas dalam

lipatan sanubari. Tiada seorang pun yang tahu betapa seksa hidupku selepas tarikh itu.

Kalaulah aku tidak bertemu kembali dengan Nisa, bekas adik iparku itu... sudah tentu

aku tidak perlu melalui semua ini. Terpaksa berdepan dengan lelaki yang amat aku benci!!! Tapi

apakan daya, takdir penentu segala.

Hidupku kembali hilang keceriaannya semenjak tiga bulan lepas....








“Ini Kak Ifa, kan?” tegur satu suara. Aku yang leka memilih makanan waktu itu segera

berpaling. Sedikit kaget.

Gadis itu tersenyum riang. Menampakkan giginya yang putih berseri.

“Nisa?”

“Ya Allah Kak Ifa, akak pergi mana selama ni? Langsung tak dapat dijejak!” ucapnya

lantas memelukku.

Aku kaget! Pinggan yang penuh berisi, hampir terlepas dek terkejut dengan tindakannya.

Malu juga apabila banyak mata memandang ke arah kami berdua. Setelah agak lama barulah dia

melepaskan aku.

“Akak pergi mana selama ni?” tanya Nisa lagi.

“Akak sambung belajar Nisa. Kat London.”

“Kenapa tak contact kami langsung? Kalau ya pun marahkan abang, janganlah sampai

kami disisihkan....”

“Tak, akak tak bermaksud begitu. Errr kita cari tempat, Nisa. Susah cakap kat sini.”

Nisa lantas bersetuju dengan sarananku. Kami mengambil tempat yang sedikit tersorok.

Mudah untuk kami berbual. Waktu makan tengah hari itu dipenuhi dengan menjawab soalan-

soalan Nisa yang tidak henti-henti keluar dari mulutnya. Tetapi semua itu hanya berkisarkan

kehidupan yang aku jalani dalam tempoh lima tahun selepas berpisah dengan abangnya.

Sesekali  Nisa  ada juga  bertanyakan  perihal  aku  dengan  abangnya.  Tetapi  aku  hanya

mendiamkan diri. Bagiku sudah tidak ada keperluan untuk aku menjawabnya. Semuanya sudah

berlalu.   Aku   tidak   mahu   mengingatinya   lagi.   Dan   bekas   adik   iparku   itu   seolah-olah

memahaminya.








Kami  berpisah  apabila  waktu  makan  tengah  hari  tamat.  Sebelum  berpisah,  Nisa  ada

meminta   nombor   telefon   dan   alamatku.   Aku   terpaksa   turutkan   kerana   tidak   mahu

menghampakannya. Sangkaku itu adalah kebetulan dan tidak mungkin ada apa-apa yang akan

berlaku selepas pertemuanku dengan Nisa. Tetapi nampaknya lain pula yang terjadi. Keesokan

harinya aku telah dihubungi oleh seorang wanita yang cukup aku kenal. Walaupun sudah lima

tahun  berpisah  tetapi  kelembutan  suaranya  masih  jelas  di  ruang  ingatanku.  Itulah  bekas  ibu

mentuaku, Puan Maria. Terlintas di fikiranku, tentulah Nisa yang memberikan nombor telefonku

kepadanya.

Lama aku berbual dengan bekas ibu mentuaku itu. Wanita itu tidak membenarkan aku

meletakkan telefon. Rindu padaku katanya. Ah, sesungguhnya aku turut merinduinya.

Selepas puas berbual, Puan Maria meminta untuk berbual dengan ibu pula. Aku hanya

turutkan  kehendak  Puan  Maria.  Selepas  itu  aku  tinggalkan  ibu  di  situ.  Malas  hendak  ambil

pusing akan perbualan mereka berdua. Hal orang tua-tua tidak elok kalau orang muda masuk

campur. Lagipun aku sendiri perlu melakukan persediaan untuk mengajar esok.






SEKALI lagi ia tidak berhenti di situ saja. Keesokan harinya selepas pulang ke rumah, ibu

meminta  aku  ke  ruang  tamu.  Kulihat  abah  sudah  sedia  menunggu.  Aku  hanya  duduk  tanpa

banyak soal. Selepas mendengar kata-kata ibu, aku seakan terhenyak di tempat duduk. Kata ibu,

Puan  Maria  mengajak  kami  ke  rumahnya  pada  hujung  minggu  ini.  Dan  mereka  telah  pun

bersetuju. Puas aku memberi alasan untuk mengelak, tetapi tidak diterima oleh ibu dan abah.

Mereka memang beria-ia hendak aku turut serta. Akhirnya selepas berlaku perang mulut antara

aku dengan ibu dan abah, barulah aku bersetuju.








Seperti  biasa,  jika  melibatkan  keluarga  itu,  aku  pasti  tidak  akan  dapat  membuat

keputusan sendiri. Semuanya ibu dan abah yang tentukan. Aku hanya mengeluh, lalu membawa

diri ke laman. Tidak tahu berapa lama aku duduk di situ melihat keindahan langit yang ditaburi

bintang-bintang bergemerlapan. Cuba meredakan kedukaan yang bersarang di hati.

“Hai, anak ibu menungkan apa tu?”

Tiba-tiba suara lembut menyapa pendengaranku. Lantas aku hadiahkan senyuman manis

untuknya. Walaupun hati dilanda duka, tetapi untuk menyakitkan hatinya tidak sama sekali.

“Tak ada apalah ibu. Saja Ifa ambil angin kat luar ni. Kenapa ibu tak tidur lagi? Dah

lewat ni.”

“Tau pun dah lewat. Habis tu, kenapa Ifa tak tidur lagi? Esokkan nak bangun awal?”

tanya ibu sambil melabuhkan punggungnya di sebelahku.

Aku hanya mendiamkan diri. Perlukah aku ke sana? Hatiku memang membantah keras.

Tetapi  kata  ibu  dan  abah  bukan  boleh  dibantah.  Pasti  aku  akan  dimarahi  mereka.  Tidak

dinafikan, ibu dan abah memang orang tua yang baik. Begitu juga dalam hal yang satu ini, aku

tidak boleh melawan cakap mereka. Jika tersilap kata buruk padahnya.

Kadang-kadang  aku  terfikir  apalah  yang  membuatkan  mereka  begitu  menyanjungi

keluarga  bekas  menantu  mereka itu?  Sedangkan  hakikat  penceraian kami  sudah jelas  benar.

Lelaki keparat itu yang menceraikan aku kerana aku ini hanyalah pilihan keluarga dan bukanlah

pilihan hatinya. Aku ini gadis yang kolot dan selekeh. Tidak seperti Anne, teman wanitanya itu.

Wanita seksi yang begitu bergaya.

“Kenapa Ifa diam aje? Ada yang tak kena ke?”

0 komentar

Posting Komentar

Terima kasih telah mengunjungi Blog kami.
Dan di mohon komentarnya. demi perkembangan blog ini ke depannya....